środa, 17 października 2012

Wprowadzamy owoce

Owoce to chyba najlepszy i najzdrowszy deserek jaki możemy zaserwować naszemu kochanemu dziecku. Iga najbardziej lubi jabłuszka, brzoskwinie, morele, śliwkę, banana i winogrona. Pierwsze 4 owoce wprowadziliśmy w szóstym miesiącu, a winogrona i banana w siódmym :-) Resztę dodajemy według zaleceń dietetyków i pediatrów. W kuchni niezbędne stały się: blender, specjalna tarka do owoców dla niemowląt oraz sokowirówka. Dzięki tym urządzeniom jesteśmy w stanie zapewnić maluchowi różne musy i naturalne soki. Na początek proponuję zakup tarki gdyż jest ona stosunkowo tania (ok 5 zł) i bardzo skuteczna! :-)
plastikowa tarka

Oto lista popularnych owoców oraz zalecenia dietetyków odnośnie wprowadzania ich do diety dziecka (do końca 12 miesiąca dziecko powinno spożywać w sumie do 150g przetartych owoców i soków):
  • Po 4 miesiącu
    • jabłka (np. złota reneta lub malinówka podajemy w postaci przetartego musu) -to pierwszy owoc, który poznaje dziecko (zawiera witaminę C oraz większość innych witamin i minerałów, błonnik i pektynę)
    • czarne jagody (zawierają cynk, potas, wapń, żelazo, witaminy A i z grupy B  oraz kwas foliowy) - świeże jagody i dżem działają przeczyszczająco, a napar z suszonych owoców - zapierająco
    • maliny, ale tylko w postaci soku najlepiej wyciśniętego przez gazę (zawierają witaminę C i witaminy z grupy B, prowitaminę A, żelazo, miedź) - sok lub herbatka z suszonych malin działa napotnie i przeciwbakteryjnie
    • porzeczki (czarne zawierają najwięcej witaminy C 183mg na 100g, żelazo, wapń, magnez, bor i jod) - zwiększają odporność organizmu i pomagają przy biegunkach
  • Po 5 miesiącu
    • borówki amerykańskie (zawieraj żelazo i sporo witaminy C)
  • Po 6 miesiącu:
    •  morele (zawierają najwięcej witaminy A ze wszystkich owoców, żelazo, wapń, potas, niewielką ilość witamin z grupy B i kwas foliowy) - wzmacniają odporność, łagodzą pracę przewodu pokarmowego, dobrze działają na system nerwowy i układ krwionośny
    • agrest (zawiera witamin C, B1, rutynę, prowitaminę A, żelazo i miedź) - pomocny przy zaparciach i gdy dziecko ma niedokrwistość
    • maliny - całe owoce
    • jeżyny (zawiera prowitaminę A, kwasy organiczne, witaminy z grupy B, witamina C, pektyny, potas, wapń, magnez) - wpływają na pracę przewodu pokarmowego i mają właściwości uspokajające
    • gruszki - wprowadzamy po 6/7 miesiącu (zawiera potas, błonnik, żelazo, witaminę C, A i E oraz z grupy B) - wzmacniają odporność i chronią przed stanami zapalnymi, dodają energii i poprawiają wygląd skóry. Gruszki polecane są w profilaktyce chorób układu krążenia
    • brzoskwinie i nektarynki (zawierają witaminę C i z grupy B, prowitaminę A, magnez i potas) - działają moczopędnie i osłaniają przewód pokarmowy.
  • Po 7 miesiącu:
    • banany (zawiera potas, wapń, magnez, żelazo, witaminę C, E i z grupy B) - jest dość kaloryczny dlatego nie powinno się go podawać codziennie
  • Po 9 miesiącu:
    • śliwki - wcześniej tylko 1lub pół śliwki dziennie (zawiera witaminy A, C, E, B6, K, polifenole w tym kwas chlorogenowy, potas, wapń, żelazo, fosfor, magnez,  błonnik) - zmniejszają ryzyko rozwoju nowotworów, pobudzają perystaltykę jelit, w profilaktyce 3-4 śliwki dziennie zmniejszają ryzyko rozwoju raka jelita grubego. Owoc ten reguluje również ciśnienie krwi i działają przeciwmiażdżycowo
    • winogrona - ze słoiczka już w 7 miesiącu, a kupowane w sklepie najlepiej po roku (bez skórki i pestek). Przed obraniem należy je polać wrzątkiem (trwałość często przedłużana jest za pomocą konserwantów). Czerwone zawierają najwięcej przeciwutleniaczy, które chronią nasz organizm 
    • wiśnie (zawierają witaminę C i z grupy B, potas, wapń, magnez) - pobudzają trawienie, działają przeciwzapalnie 
  • Po 10 miesiącu:
    • truskawki (zawierają witaminę C - 66mg na 100g, żelazo, wapń, mangan, kobalt) - polecane przy niedokrwistości z niedoboru żelaza. 50g truskawek zaspokaja 25% dziennego zapotrzebowania na witaminę C. Dla alergika owoc ten można podać dopiero po 12 miesiącu
    • kiwi (zawiera więcej witaminy C niż cytrusy) - 1 owoc dostarcza 100% dziennego zapotrzebowania na witaminę C dziecka od roku do 3 lat. Bezpiecznie cały owoc można podać pod koniec drugiego roku życia (1-2 razy w tygodniu). Zapobiega zaparciom, lecz zdarza się, że pestki mogą spowodować u dziecka dyskomfort podczas robienia kupki
  • po 12 miesiącu:
    • poziomki (zawierają witaminy: C, K, P, karotenoidy, żelazo, wapń oraz siarkę i niewielkie ilości kwasu salicylowego) - z liści możemy przygotować napar moczopędny 
    • cytryna (źródło witaminy C) - doskonała do herbatki najlepiej z melisy lub rumianku. Wzmacnia układ odpornościowy
    • ananas, ale tylko świeży i pod warunkiem, że smyk potrafi już dobrze gryźć(zawiera witaminę C, żelazo, wapń). Bromelina znajdująca się w ananasie ułatwia trawienie białek i tłuszczów
    • pomarańcze (zawiera witaminę C, błonnik, pektyny, które przyśpieszają przemianę materii). Składniki zawarte w pomarańczy chronią nas przed szkodliwym wpływem zanieczyszczonego środowiska i niektórymi chorobami
    • zielony grejpfrut sweetie (zawiera witaminę C, E, P i z grupy B, karoteny, głównie likopen) - należy podać go w pierwszej kolejności przed czerwonym i białym grejpfrutem. Jest słodszy i delikatniejszy. Przed podaniem należy obrać z błon każdą część.
  • Po 2 roku: 
    • czereśnie (zawierają potas, wapń, magnez, siarkę, chlor, sód, cynk, żelazo, miedź, jod i sporo witamin, C, A, PP, z grupy B) - świeże mają działanie moczopędne, a z suszonych szypułek robi się herbatki i napary pomocne przy zapaleniu nerek i dróg moczowych
    • owoce egzotyczne - pochodzą z odległych krajów, a ich trwałość jest przedłużana za pomocą konserwantów, które mogą zaszkodzić młodszemu smykowi. Najlepiej Wybrać owoce LICZI - są delikatne w smaku i mają miękki miąższ, który wyjada się łyżeczką (zawierają sporo witaminy C), MANGO, GRANAT (słodziutkie nasionka, które maluch sam może wydłubywać będą doskonałą zabawą)
MROŻONKI - jest w nich prawie tyle samo cennych składników co w świeżych owocach. Aby nie straciły witamin zamiast gotować przelej je kilka razy wrzątkiem lub wrzucić na gorącą wodę na 1-2 minuty, od razu zmiksuj i podaj. Pamiętaj żeby nie robić soków z mrożonek natomiast możesz dodać je do kompotu.

źródło: miesięcznik "mamo to ja", "mam dziecko" i inne