wtorek, 29 stycznia 2013

Owsianka z jabłkiem (po 12. miesiącu)


Tym razem podaję przepis na pyszne i wartościowe śniadanko. To pewne urozmaicenie kanapek lub kaszki, która jak wiadomo do najtańszych nie należy. Owsianka może nam się źle kojarzyć z dzieciństwa, ale wierzcie mi, że ten przepis jest naprawdę rewelacyjny! Jadłam ją razem z małą i bardzo mi smakowała. :-) Zresztą jej też. Zrobiłam owsiankę z jabłkami, ale możecie użyć również innych owoców takich jak banany, brzoskwinie, morele, truskawki, jagody, maliny, gruszki, śliwki (w zimie mrożone), rodzynki... Możecie tak naprawdę robić dowolne kombinacje. :-)
Płatki owsiane w połączeni z mlekiem lub jogurtem dostarczają organizmowi dziecka witaminę B6 (poprawia pamięć, koncentrację i przyśpiesza przyswajanie wiedzy), witaminę B1 i kwas pantotenowy (przeciwdziałają zmęczeniu i rozdrażnieniu). Mają też dobroczynny wpływ na nasz organizm.  Zawierają magnez, żelazo, potas, cynk, wapń, selen, który zmniejsza ryzyko chorób cywilizacyjnych takich jak zawał serca, miażdżyca czy nowotwory, obniżają poziom złego cholesterolu we krwi, poprawiają przemianę materii i oczyszczają jelita.
Dzieciom poniżej roku lepiej nie podawać zbyt często płatków owsianych gdyż zawierają kwas fitynowy, który wiąże wapń i może prowadzić do krzywicy. Dlatego dzieciakom poniżej 12 miesiąca lepiej raz na czas podać kaszkę owsianą na przemian z innymi kaszami, ale też nie za często. Dzieci starsze, które skończyły rok i mają bardziej urozmaicona dietę, mogą płatki owsiane jeść częściej, ponieważ w prosty sposób można im wyrównać straty wapnia podając na przykład plasterek sera żółtego lub dodając do owsianki mleko. Naprawdę warto serwować takie śniadanko nawet 3 razy w tygodniu!

Składniki:
  • szklanka mleka 3,2%
  • 3 łyżki płatków owsianych
  • jabłko
  • szczypta cynamonu
  • łyżeczka miodu lub odrobina cukru (do smaku jeżeli dziecko lubi słodszy smak)
Sposób przygotowania:
  1. Zagotuj mleko i dodaj płatki owsiane, cynamon, ewentualnie odrobinę cukru (miód jest zdrowszy niż cukier! Zamiast cukru - jak zdejmiesz potrawę z ognia dodaj łyżeczkę miodu).
  2. Jabłko umyj, obierz, usuń nasiona, a następnie zetrzyj na tarce lub drobno pokrój w kosteczkę.
  3. Całość wyłóż na talerzyk i podawaj. :-) 
 
Z czasem zapotrzebowania maluszka na większe porcje możesz podwoić liczbę mleka i płatków.