wtorek, 19 lutego 2013

Ryba w jarzynach (po 12. miesiącu, dla rodziny)


Tak przygotowana ryba jest bardzo smaczna, dietetyczna i lekkostrawna. Taki obiad śmiało może zjeść z wami maluch. W przeciwieństwie do mojego męża, jest to jeden z moich ulubionych obiadów. Mąż twierdzi, że to danie jest typowo damskie, a smak przypomina mu nieco rybę po grecku. Fakt skład podobny, ale bez koncentratu pomidorowego i inaczej przyprawione. Polecam spróbujcie tego dania, a jeżeli wy nie lubicie ryby, to warto przygotować ją w ten sposób chociaż dla smyka, oczywiście z mniejszej ilości składników. ;-) Wystarczy do takiej ryby ugotować tylko ziemniaki i pyszny obiad gotowy!
Dobra rada: Lepiej nie zabieraj się za rybę w jarzynach nie mając specjalnej maszyny do krojenia warzyw. W tej ilości tarcie jarzyn ręcznie to spore wyzwanie! :-)

Składniki dla rodziny:
  • 6 filetów (najlepiej świeżych, ale mogą być też mrożone)
  • duży seler
  • 4 duże marchewki
  • 2 cebule
  • 1 duża pietruszka
  • sól, pieprz, bazylia, oregano, odrobina wegety (lub sól wymieszana z drobno posiekaną natką pietruszki)
  • masło do wysmarowania formy
  • śmietana 12% lub 18% (małe opakowanie)
 Sposób przygotowania:
  1. Rybę rozmroź, opłucz, osusz ręcznikiem papierowym i przypraw odrobiną soli i pieprzu.
  2. Warzywa zetrzyj na tarce do buraków i przypraw je niewielką ilością soli, pieprzem, bazylią, oregano i odrobiną wegety (jeżeli maluch będzie jadł z wami, to lepiej nie używaj wegety, bo zawiera wzmacniacze smaku i chemię - wówczas po prostu posyp całość większą ilością soli i dodaj drobno posiekaną natkę pietruszki).
  3. Podłużne naczynie żaroodporne wysmaruj masłem.
  4. Układaj w nim na przemian: jarzyny - ryba - jarzyny (wystarczą te trzy warstwy) i zamknij całość pokrywką bądź szczelnie folią aluminiową.
  5. Wstaw do nagrzanego piekarnika do 180 stopni C i piecz (góra-dół) 1 godzinę (pamiętaj by naczynie było przykryte).
  6. Po tym czasie wyjmij "zapiekankę", na wierzchu rozsmaruj śmietanę (wersji z jogurtem naturalnym nie próbowałam, ale być może też się nadaje), posyp po niej odrobiną soli i pieprzem, wstaw do piekarnika i piecz tym razem bez przykrycia kolejne 10-15 minut.
  7. Sprawdź czy warzywa są miękkie. Jeśli tak to obiad jest gotowy. Jeżeli jeszcze są twarde to znaczy, że musisz jeszcze na parę minut wstawić całość do piekarnika.
Smacznego!