wtorek, 17 września 2013

Zupa dyniowa (po 12. miesiącu)


Nadszedł kulinarny sezon na dynię. :-) Dynia wzmacnia odporność i działa uspokajająco. Jest doskonałym warzywem nie tylko dla dzieci, ale i dla kobiet w ciąży ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego i potasu. Miąższ może mieć różne odcienie żółci i pomarańczy, ale im ciemniejszy ma kolor tym lepiej i zdrowiej. Dynia jest dość kaloryczna więc trzeba uważać z jej ilością, ale za to jest doskonałym źródłem fosforu, manganu, żelaza, magnezu i witaminy E, wielonienasyconych kwasów tłuszczowych i największym po ostrygach źródłem cynku.
W moich przepisach znajdziecie jeszcze kilka innych ciekawych pomysłów na dynię.

Składniki:
  • 500 g dyni
  • pomidor
  • 2 łyżki oleju rzepakowego
  • posiekany ząbek czosnku
  • 2-3 ugotowane ziemniaki
  • korzeń imbiru (o długości ok 3 cm) lub szczypta gałki muszkatołowej 
  • około 750 ml wywaru warzywnego lub rosołu (3 szklanki)
  • sól, pieprz
  • dodatki: grzanki, paski szynki lub pestki dyni
Sposób przygotowania:
  1. Pomidora sparz i obierz ze skórki.
  2. Korzeń imbiru obierz i zetrzyj na tarce o małych oczkach.
  3. Dynię obierz, oczyść z pestek, pokrój w kostkę i podsmaż na rozgrzanym oleju (najlepiej w garnku).
  4. Dodaj imbir, pokrojony pomidor i czosnek, a następnie zalej bulionem.
  5. Gotuj aż dynia będzie miękka, a następnie dodaj ugotowane ziemniaki i zmiksuj. Dopraw do smaku.
  6. Zupę najlepiej podawaj z grzankami, pokrojoną w paseczki szynką lub pestkami dyni.
Grzanki możesz zrobić podpiekając je na blaszce w piekarniku lub chwilę smażąc na suchej patelni (bez tłuszczu).

Smacznego!